standard Sally Ann Moore radzi jak utrzymać uwagę osób uczących się w świecie, który nas rozprasza na maxa.

Opublikowane ostatnio badania na temat współczesnych uczniów stały się inspiracją dla tego krótkiego artykułu na temat potrzeb „Millenialsów”. W miarę jak e-learning staje się coraz popularniejszy w biznesie, a nauka na urządzeniach mobilnych i smartfonach na dobre wpisała się w strategie firm, działania szkoleniowe również muszą dorównać rzeczywistości nowoczesnych uczniów.

Świat dzisiejszych uczniów

Charakteryzuje go duże tempo życia, rozbudowana sieć znajomych, mobilność i mnóstwo atrakcji rozpraszających uwagę. Według badań Bersin’a, w typowym tygodniu pracy, pracownicy mogą przeznaczyć tylko 1% swojego czasu na szkolenia. W raporcie „Poznajmy współczesnych uczniów” Bersin przedstawia nam dużo więcej szokujących faktów:

  • Większość współczesnych uczniów nie obejrzy filmu trwającego dłużej niż 4 minuty.
  • Dzisiejsi uczący się odchodzą od swojego zadania, aby zajrzeć do internetu średnio 27 razy dziennie (w porównaniu do 5 razy 15 lat temu).
  • Nowocześni Uczniowie wychodzą ze strony w ciągu 5 do 10 sekund, jeśli strona ich nie zainteresuje.
  • Osoby odblokowują swoje smartfony średnio do 9 razy na godzinę.
  • Praca lub nauka pracowników jest przerywana średnio co 5 minut, często przez aplikacje potrzebne do pracy i narzędzia współpracy.

Ponadto, według badania „Ku dojrzałości”, 2/3 organizacji oczekuje od swoich pracowników korzystania  z internetowych zasobów edukacyjnych codziennie lub kilka razy w tygodniu.

„Millenialsi” nie funkcjonują dobrze w klasach

Cyfrowe rozpraszacze stają się zmorą na lekcjach, co jest kolejnym powodem, aby przenieść całe nauczanie współczesnych uczniów do modelu nauki mobilnej. Jeśli nie możesz ich pokonać, to dołącz do nich!

Wzrost akceptacji urządzeń cyfrowych w klasie (szkoły, uniwersytety oraz edukacja i szkolenia dla dorosłych) nastąpił kosztem rozproszenia uwagi studentów. W styczniu 2016,  Journal of Media Education opublikował wyniki badań w USA na próbie 675 uczniów w 26 stanach. Okazało się, że uczniowie sprawdzają swoje komórki i inne urządzenia cyfrowe w klasie przeciętnie ponad 11 razy dziennie.

(Można przeczytać więcej o tym badaniu tutaj: http://phys.org/news/2016-01-digital-distraction-class.html#jCp)

W badaniu UNL przeprowadzonym w 2015 roku zapytano studentów, w jaki sposób korzystali ze swoich urządzeń mobilnych podczas lekcji w klasie:

  1. Zwykle, podczas zajęć w klasie, jak często używasz urządzenia mobilnego do spraw niezwiązanych z nauką, takich jak wysyłanie sms-ów, rozmawianie przez telefon, wysyłanie maili, surfowanie w Internecie, korzystanie z Twitter’a lub obecność na innych portalach społecznościowych.

  1. Jeśli używasz urządzeń cyfrowych podczas lekcji na rzeczy niezwiązane ze szkołą to proszę opisz w jakim celu:

Te dane pokazują dwa główne zjawiska, do których muszą ustosunkować się edukatorzy zajmujący się nauką i rozwojem.

  1. Dzisiejsi uczniowie wolą się uczyć na urządzeniach mobilnych.
  2. Dzisiejsi uczniowie mają bardzo krótki czas koncentracji.

Wskazówki dla specjalistów ds. nauki i rozwoju

  • Zastosowanie micro-learningu – podziel duże kursy e-learningowe na małe kawałki, które wymagają tylko 4 lub 5 minut czasu szkoleniowego.
  • Utwórz cichą przestrzeń uczenia się w miejscu pracy pracowników – w celu zminimalizowania zakłóceń i rozpraszaczy dla osób uczących się, aby pozwolić im na maksymalną retencję przyswajanej wiedzy.
  • Zaplanuj czas na naukę pracowników w tygodniu tak, żeby było to więcej niż 1% ich czasu. Pamiętaj , że pracownicy naprawdę chcą się uczyć i być na bieżąco.
  • Rób szkolenia mobilne – smartfony wyprzedziły komputery osobiste. Nowocześni uczący spodziewają się znaleźć odpowiedzi na swoje problemy w telefonie. 30% pracowników wykonuje  większość swojej pracy poza biurem, a kolejne 20% to podwykonawcy, freelancerzy i pracownicy tymczasowi.
  • Twórz angażujące szkolenia – upewnij się, że kurs wymaga częstej interakcji ucznia (idealnie co 5 sekund) – takich jak ćwiczenia i testy.
  • Zatroszcz się o aktualność materiałów szkoleniowych – sprawdzaj je na bieżąco i pozbywaj się niepotrzebnych lub nieaktualnych treści. Trzymaj się zasadniczych potrzeb osób uczących się.
  • Upewnij się, że LMS jest dostosowany do potrzeb: musi dostarczyć wyjątkowe doświadczenia i micro-learning w miejscu i czasie gdy jest potrzebny (zgodnie z raportem D2L Corporation z 2015 roku, 64% uczących się twierdzi, że dostęp do nauki na ich własnym urządzeniu mobilnym jest niezbędne/bardzo przydatne).

 

Autorką artykułu jest Sally Ann Moore, założycielka i dyrektor iLearning Forum Paris.
Wdrożyła e-learning dla ponad dwóch milionów użytkowników na całym świecie. Jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych postaci w świecie e-learningu. Znalazła się w rankingu „Top Ten Movers and Shakers” e-learningu w Europie. Jest Prelegentką Międzynarodowej Konferencji E-Learning Fusion, która odbędzie się 16 marca w Warszawie http://www.elearning-fusion.pl/