standard Rośnie zainteresowanie weryfikacją zagranicznych kontrahentów

W ostatnich jedenastu miesiącach 2015 roku (ostatnie dostępne dane) polski eksport wzrósł o ponad 10 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego.  Czy coraz odważniejsze wchodzenie na zagraniczne rynki polskich przedsiębiorców rodzi potrzebę weryfikacji nowych obszarów zbytu, a co za tym idzie sprawdzenia firm, z którymi chcą oni nawiązywać współpracę?

W minionym roku zaobserwowaliśmy znacznie większe zainteresowanie informacją o firmach z zagranicy niż było to jeszcze rok wcześniej. Ma to odbicie w liczbie zamawianych raportów handlowych z krajów, gdzie eksportujemy najwięcej. Łączna liczba zamawianych raportów nt. firm zagranicznych wzrosła o 22 proc. Skupmy się jednak na rynkach, gdzie zainteresowanie weryfikacją partnerów handlowych jest najpopularniejsze.

Od ponad dwudziestu lat największym partnerem handlowym dla naszego kraju Niemcy są. Widać to także w liczbie badanych przedsiębiorstw przez polskie firmy. Wśród klientów Coface, którzy weryfikują swoich zagranicznych partnerów handlowych niemieckie firmy stanowią największą grupę. Dynamiczny rozwój polskiej przedsiębiorczości oraz otwarcie przez Niemcy swojego rynku pracy w naturalny sposób przyczyniają się do rosnącego zainteresowania krajowych firm wejściem na rynek niemiecki. Niemcy to także pomost dla polskich inwestorów w dotarciu na dalsze rynki Europy Zachodniej. Polski eksport za zachodnią granicę wzrósł w 2015 r. o 11 proc. Widzimy tu korelację z rosnącą liczbą zamawianych raportów nt. niemieckich przedsiębiorstw, w minionym roku było ich o blisko 40 proc. więcej niż w roku 2014.

Drugim krajem, gdzie polskie firmy najczęściej weryfikują kontrahentów są Czechy. Wzrosty widać zarówno w polskim eksporcie (10 proc.), jak i w liczbie zamawianych raportów (19 proc.) r./r. Czesi są trzecim odbiorcą polskich towarów, naturalnym jest więc fakt, że tych południowych sąsiadów polscy przedsiębiorcy często weryfikują.

Na trzecim miejscu pod względem liczby zamawianych raportów jest Francja. Tu również zaobserwowaliśmy wzrost zainteresowania sprawdzaniem odbiorców przez polskich przedsiębiorców. Skok sięgnął 30 proc. r./r. W ciągu ostatnich 6 lat we Francji powstało ponad milion nowych przedsiębiorstw a 20 tys. przedsiębiorstw zagranicznych zdecydowało się na rozwinięcie tam działalności. To może tłumaczyć rosnące zainteresowanie nawiązywaniem kontaktów handlowych polskich firm z francuskimi kontrahentami.

Włosi są piątym odbiorcą polskich produktów eksportowych. 2015 r. rok – po ośmiu miesiącach zanotowano 13 proc. wzrost polskiej sprzedaży do tego kraju r./r. Po trzyletniej recesji Włosi coraz lepiej radzą sobie z problemami strukturalnymi – rynek pracy ma się coraz lepiej, a i funkcjonowanie instytucji publicznych powraca na dawne tory. Wprowadzane są kolejne reformy, a gospodarka zaczyna odbijać się od dna, co jest dobrym sygnałem dla zagranicznych firm zainteresowanych włoskim rynkiem, w tym polskich przedsiębiorstw. Pod względem zamawianych raportów to czwarty kraj wg danych Coface, gdzie polskie firmy sprawdzają swoich potencjalnych partnerów handlowych. Liczba zamówień wzrosła tu o 29 proc. r./r.

Kolejny duży skok zaobserwowaliśmy w liczbie zamawianych raportów o firmach z Holandii – blisko 37 proc. r/r. I ta dynamika wzrostu nie dziwi, gdyż polski eksport do tego kraju rośnie obecnie najszybciej spośród pierwszej dziesiątki odbiorców naszych towarów. W okresie I-VII 2015 r. był wyższy aż o 18,5 proc. niż w tym samym okresie przed rokiem. Holandia to piąty kierunek najczęściej weryfikowanych pod względem danych znajdujących się w raportach.

Wzrost liczby zamawianych raportów z najważniejszych rynków eksportowych

Kraj % wzrost 2015 vs. 2014
Niemcy 39,28%
Czechy 18,83%
Francja 29,68%
Włochy 28,62%
Holandia 36,56%

Szymon Wiliński, dyrektor ds. rozwoju usług informacji w Coface