standard Branża motoryzacyjna rośnie w trendzie wieloletnim

Motoryzacja odpowiada za 8 proc. całej wartości dodanej polskiej gospodarki. To tyle, co cała energetyka. W branży pracuje 800 tys. osób, czyli aż 6 proc. wszystkich zatrudnionych w Polsce i zgodnie z wieloletnim trendem rośnie, bo rośnie też znaczenie motoryzacji w skali makro.

Branża motoryzacyjna to biznes globalny. Produkcja w Polsce przeznaczona jest głównie na eksport. Jak wskazuje raport DNB Bank Polska i Deloitte, największymi hitami eksportowymi są części i akcesoria (76 proc. produkcji trafia na eksport) oraz samochody osobowe (89 proc.). Blisko 80 proc. eksportu trafia do krajów UE – największym odbiorcą są Niemcy (29 proc.). Polski przemysł motoryzacyjny ma w UE silnie ugruntowaną pozycję, wręcz wypierając innych dostawców, np. z Chin czy Turcji. Z drugiej strony jednak obserwujemy pewną stagnację, która przyszła po kryzysie w 2009 roku. Produkcja aut w Polsce spadła o połowę od tego momentu. Słaby jest również popyt wewnętrzny na nowe samochody.

Ze względu na słaby rynek wewnętrzny Polska w ostatnich latach często przegrywała z innymi państwami regionu w walce o zainteresowanie inwestorów z branży – piszą wynika z badań. Jak podaje Samar, działające w Polsce koncerny samochodowe wyprodukowały w 2014 roku 578 tys. nowych  aut, o 0,56 proc. więcej niż rok wcześniej. Jednocześnie według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Polacy kupili w tym czasie 327 tys. nowych samochodów, czyli blisko 13 proc. więcej, niż w roku 2013. Równocześnie importujemy wiele aut używanych – w 2014 roku sprowadziliśmy ponad 708 tys. używanych samochodów – podał PZPM.

oprac.: Redakcja