standard Rynek części zamiennych

Rynek detaliczny nowych części zamiennych, eksploatacyjnych i akcesoriów do samochodów osobowych jest w Polsce bardzo rozdrobniony. Produkty są szeroko dostępne w ofertach sklepów nie tylko specjalistycznych, ale i w punktach naprawczych. Co więcej, znakomita większość części zamiennych, zwłaszcza eksploatacyjnych czy akcesoriów, posiada szereg zamienników. Jednak, według autów raportu PMP prognozy dla niego w najbliższych latach są optymistyczne.

Duży wybór i różnorodność wzmaga konkurencyjność wśród dostawców i detalistów. Wciąż jednak sporo części jest kupowanych i montowanych w tym samym miejscu – albo ze względu na wygodę konsumenta, wymóg gwarancyjny, albo zawężoną ofertę w danej lokalizacji. Ten ostatni czynnik widać zwłaszcza w przypadku ASO, które w zasadzie nie występują poza największymi miastami.

Pozytywnym aspektem dla rynku jest zwiększająca się mobilność Polaków, a także chęć posiadania samochodu, a nawet kilku, w gospodarstwie domowym. Co więcej, zwiększa się także liczba osób posiadających więcej niż jeden samochód osobowy, nie tylko przez użytkowanie aut służbowych, ale także dzięki zainteresowaniu samą motoryzacją (auta zabytkowe, sportowe, z odkrywanym dachem itp.). Aspiracją Polaków jest posiadanie w kolejnych latach samochodu lepszego i nowszego, co także wpływa pozytywnie na rynek – im nowszy samochód, a także im lepszy segment, tym statystycznie większe wydatki przeznaczone na jego serwisowanie czy naprawy.

W ostatnich latach największe firmy i sieci postawiły na zwiększenie liczby punktów współpracujących m.in. dzięki szybkim i krótkim łańcuchom dostaw, a także specjalizacji i szerokości oferty. Według PMR, ten proces będzie się nasilał dzięki konsolidacji.

Prognozy dla rynku są optymistyczne i pokazują jego stabilny wzrost, głównie w wyniku polepszającej się sytuacji gospodarczej, co wpływa na zwiększenie konsumpcji i inwestycji, a więc także zakup samochodów zarówno przez klientów indywidualnych, jak i biznesowych (w tym flotowych).

Garbi