standard Strach przed elektronicznymi fakturami

80% polskich małych i średnich przedsiębiorstw wystawia jedynie papierowe faktury. Przedsiębiorcy nisko oceniają swoją wiedzę na temat obiegu dokumentów elektronicznych, dostrzegają jednocześnie korzyści finansowe płynące z ewentualnego przejścia „z papieru” na pliki elektroniczne – wynika z badania Millward Brown.

Badania pokazują, że głównymi barierami w unowocześnianiu obiegu dokumentów, w tym przede wszystkim w korzystaniu z e-faktur są lęki związane z przepisami i stosunkiem urzędników skarbowych do faktur elektronicznych. Badania statystyczne potwierdziły wyniki badań jakościowych przeprowadzonych kilka miesięcy temu.

Ponad 50 procent respondentów wskazuje na urzędy skarbowe jako czynnik zniechęcający do wdrożenia e-faktur. Prawie połowa firm obawia się o bezpieczeństwo elektronicznych dokumentów, a 60 procent przyznaje, że przyzwyczajenie do faktur papierowych może być barierą upowszechnienia faktury elektronicznej. Przepisy dotyczące dokumentów elektronicznych są dla większości przedsiębiorców z sektora MSP niejasne, lub niedostatecznie nagłośnione.

Ewa Ulicz z zarządu BillBird zwraca uwagę, że mamy do czynienia ze swoistym paradoksem: badania pokazały, że prawie 80 procent przedsiębiorców poza pracą, jako osoby prywatne, dostaje od dostawców najróżniejszych usług faktury elektroniczne i chwali sobie to rozwiązanie. Jak widać „praktyka domowa” nie przekłada się jednak na decyzje podejmowane w firmach –zauważa.

Sami przedsiębiorcy nisko oceniają swoją wiedzę na temat faktur elektronicznych i wskazują na potrzebę edukacji. 45% twierdzi, że e-faktura nie jest dostatecznie popularyzowana. Jednocześnie uderzająca jest następująca konstatacja: większość firm za ważny uznaje ekologiczny aspekt stosowania elektronicznych dokumentów, jednak nie wymienia go spontanicznie wśród ewentualnych argumentów mogących skłonić ich do stosowania e-faktur. Brak wiedzy, płynący z niego lęk przed urzędami i przyzwyczajenie – to główne bariery w unowocześnianiu obiegu dokumentów w sektorze polskich MSP.

Badanie wykonano przez Millward Brown na zamówienie BillBird. Respondentami były osoby odpowiedzialne za cały proces wystawiania faktur w 300 firmach zatrudniających od 10 do 249 pracowników. Badanie przeprowadzono w sierpniu, wrześniu i październiku metodą CATI (wywiady telefoniczne).

oprac.: redakcja