standard Znamy finalistów konkursu EY Przedsiębiorca roku

Jury konkursu EY Przedsiębiorca Roku pod przewodnictwem Jana Krzysztofa Bieleckiego wyłoniło 14 finalistów 12. polskiej edycji konkursu EY Przedsiębiorca Roku. Połowa spośród nich reprezentuje kategorię Produkcja i Usługi, pięć osób zakwalifikowało się w kategorii Nowe Technologie, a dwie – Nowy Biznes.

Decyzją Jury do finału 12. edycji konkursu EY Przedsiębiorca Roku zakwalifikowali się następujący przedsiębiorcy:

  • Marcin Beme – Audioteka
  • Krzysztof Biedrzycki oraz Tomasz Biedrzycki – Canpol 
  • Grzegorz Błażewicz – Benhauer 
  • Szymon Grabowski – GetResponse 
  • Krzysztof Grządziel – Guala Closures DGS Poland
  • Igor Klaja – OTCF 
  • Michał Kornacki – Internet Media Services
  • Adam Krzanowski – Nowy Styl
  • Tomasz Kułakowski – CodiLime 
  • Krzysztof Pruszyński – PRUSZYŃSKI
  • Monika  Siecińska-Jaworowska – Suempol
  • Jakub Skałbania – Netwise 
  • Wojciech Wolny – LGBS 
  • Zenon Ziaja – ZIAJA 
Marcin Beme – Audioteka

Twórca Audioteki – serwisu oraz aplikacji mobilnej do słuchania audiobooków. Audioteka działa obecnie w 9 językach i 23 krajach z agresywnym planem dalszego międzynarodowego rozwoju. Aplikacje Audioteki są zainstalowane na ponad 2,5 mln smartfonów, tabletów i samochodów na całym świecie. Firma oferuje swoje aplikacje i audiobooki klientom indywidualnym (b2c) oraz wielkim koncernom (b2b), które dodają aplikację i audiobooki Audioteki do swoich produktów – telefonów czy też samochodów. Celem firmy jest bycie światowym liderem na rynku audiobooków nieanglojęzycznych.

Krzysztof Biedrzycki oraz Tomasz Biedrzycki – Canpol

Założyciele jednej z wiodących w Europie firm produkujących akcesoria dla niemowląt i małych dzieci. Spółka została założona w 1990 roku – kreuje, produkuje oraz dystrybuuje dwie marki własne: Canpol babies oraz LOVI. Canpol babies oferuje ponad 600 produktów w zakresie karmienia, opieki, pielęgnacji, zabawy i bezpieczeństwa, sprzedawanych w ponad 50 krajach. LOVI – marka Premium, tworzy innowacyjne produkty dla mam karmiących piersią oraz produkty do alternatywnego karmienia i uspokajania. Sprzedaż na rynkach eksportowych stanowi około 60% przychodów spółki. Głównym celem na najbliższe lata jest doskonalenie produkcji, wzrost sprzedaży na istniejących rynkach i rozwój nowych rynków dla obu marek.

Grzegorz Błażewicz – Benhauer

Prezes i założyciel firmy, która stworzyła jeden z 11 największych na świecie systemów do automatyzacji marketingu według Datanyze Universe. Rozwiązania technologiczne SALESmanago są przystosowane do przetwarzania Big Data. Korzysta z nich ponad 1000 firm w 25 krajach. SALESmanago umożliwia monitorowanie i analizowanie zachowania klientów w sieci i budowanie ich profilu behawioralnego w oparciu o Digital Body Language. Zebrane dane  pozwalają na tworzenie spersonalizowanej komunikacji z indywidualnie dopasowanymi treściami, momentem i sposobem komunikacji.

Szymon Grabowski – GetResponse

Założyciel jednej z najszybciej rosnących firm w USA wg Inc.com. Produkty GetResponse kierowane są głównie do małych i średnich firm. GetResponse, dostępny w 18 wersjach językowych, to narządzie do marketingu e-mailowego; PayLane jest narzędziem do obsługi płatności online; ClickMeeting to platforma do spotkań i webinarów on-line. Eksport to prawie 98% przychodów firmy. Najważniejszą cechą wszystkich produktów jest ich intuicyjność i łatwość w obsłudze.

Krzysztof Grządziel – Guala Closures DGS Poland

Założyciel największej na świecie firmy produkującej zakrętki dla przemysłu spirytusowego, winiarskiego, spożywczego i farmaceutycznego. DGS to potentat branży na rynku polskim. 75% przychodów pochodzi z eksportu, a firma pracuje dla wszystkich światowych producentów alkoholowych. W 2005 roku sprzedał większość udziałów firmy i założył fundację Samotna Mama. Od 2010 roku jest właścicielem Uzdrowiska „Wieniec Zdrój”, które rozbudowuje. Rozpoczął produkcję wody mineralnej „Selenka”, która zawiera selen. W 2011 roku odkupił część udziałów DGS i wrócił na stanowisko Prezesa Zarządu spółki.

Igor Klaja – OTCF

Twórca największej w Europie Środkowo-Wschodniej firmy projektującej i produkującej odzież sportową, a prywatnie entuzjasta sportu i aktywnego trybu życia. Od 2010 roku marka 4F ubiera polskich Olimpijczyków. Na stałe współpracuje także z Polskim Związkiem Narciarskim, Lekkiej Atletyki, Biathlonu oraz Łyżwiarstwa Szybkiego. OTCF to cztery marki: najbardziej znana czyli 4F, 4Faces – ekskluzywne salony multibrandowe z odzieżą oraz sprzętem sportowym, Outhorn – codzienna odzież sportowa oraz Tutto Bene –  specjalizująca się w produktach do domu. OTCF rozwija się w tempie 30-40% rocznie i jest u progu ekspansji na rynki zagraniczne.

Michał Kornacki – Internet Media Services

Architekt powstania Spółki IMS SA. Grupa IMS jest międzynarodowym dostawcą wyspecjalizowanych usług z zakresu marketingu sensorycznego w miejscu sprzedaży. Nowoczesne rozwiązania oferowane przez grupę pozwoliły jej osiągnąć pozycję lidera na rynku polskim, jak również rozpocząć rozwój oferty na innych rynkach europejskich. Spółka została dwukrotnie nagrodzona tytułem „Lider Przedsiębiorczości Roku”, nadawanemu corocznie przedsiębiorstwom, wyróżniającym się między innymi innowacyjnością, konkurencyjnością oraz dynamiką rozwoju przez Fundację Małych i Średnich Przedsiębiorstw. 20 października 2014 roku zadebiutowała na głównym parkiecie GPW.

Adam Krzanowski – Nowy Styl

Polski przedsiębiorca, Prezes Zarządu i współzałożyciel Grupy Nowy Styl, czwartego największego producenta krzeseł i mebli biurowych w Europie i jednej z najprężniej rozwijających się firm meblarskich w Polsce i na świecie. Grupa Nowy Styl proponuje swoim klientom kompleksowe rozwiązania aranżacyjne miejsc pracy i wypoczynku. W jej portfolio znajduje się sześć marek produktowych oferujących meble i krzesła biurowe, fotele i sofy, siedziska stadionowe, teatralne i audytoryjne, a także doskonałej jakości podłogi drewniane. Ponad 85% jej sprzedaży trafia na rynek eksportowy do niemal 100 krajów na całym świecie, natomiast przychody ze sprzedaży sięgają 1 167 mln zł.

Tomasz Kułakowski – CodiLime

Współzałożyciel i Prezes Zarządu firmy zatrudniającej najlepszych polskich programistów – zwycięzców i laureatów międzynarodowych konkursów informatycznych. CodiLime rozwija i wdraża u klientów własny produkt z zakresu uczenia maszynowego i analizy danych, dostarcza narzędzie typu business intelligence (Dealavo.com), a także świadczy usługi z zakresu budowy i zarządzania rozległymi sieciami komputerowymi oraz bezpieczeństwa sieci. Ponad 90 proc. przychodów CodiLime pochodzi od klientów z Doliny Krzemowej w USA oraz Japonii.

Krzysztof Pruszyński – PRUSZYŃSKI

Największy polski producent stalowych pokryć dachowych i elewacyjnych. Jedna czwarta produkcji jest eksportowana, a połowa klientów to duże firmy budowlane. Firma ma już prawie 30 lat, ale dopiero po 1989 roku całkowicie przestawiła się na branżę budowlaną. Obecnie oferuje bardzo szeroką gamę produktów budowlanych i wykończeniowych, takich jak materiały do krycia dachów, okna, systemy rynnowe, materiały do budowy i zabudowy ścian, panele aluminiowe, sufity oraz akcesoria do systemów gipsowo-kartonowych.

Monika Siecińska-Jaworowska – Suempol

Suempol to jedna z największych na świecie firm przetwórstwa łososia. Jest to rodzinna firma, eksportująca 80% swojej produkcji. Poza łososiem firma przetwarza także pstrąga i halibuta, jednak najważniejszym produktem jest łosoś – wędzony zarówno na gorąco jak i na zimno, marynowany oraz świeży. Grupa Suempol zatrudnia ponad 1200 osób, oprócz fabryki w Bielsku Podlaskim posiada także fabryki w Niemczech i we Francji. Firmę założyli Urszula i Edward Siecińscy, a ich sukcesorką została córka, która z firmy z niewielkiej miejscowości na Podlasiu stworzyła międzynarodowe przedsiębiorstwo współpracujące z największymi sieciami handlowymi w Europie.

Jakub Skałbania – Netwise

Światowy ekspert w dziedzinie oprogramowania CRM i założyciel firmy będącej liderem wdrożeń systemów CRM, opartych na Microsoft Dynamics w Europie Środkowej. Prawie połowę przychodów generuje eksport usług, w tym projekty realizowane globalnie (1 projekt prowadzony w 32 krajach). Jego innowacyjność to nie tylko rozwiązania technologiczne, ale także unikalne podejście do klientów i wdrożeń CRM – pozwalające ukończyć każdy projekt z sukcesem. Jego celem jest stworzenie z Netwise marki globalnej.

Wojciech Wolny – LGBS

Twórca firmy IT, a także jedynej w Polsce federacji spółek z tej branży. Kierowany przez niego LGBS zajmuje się zarówno tworzeniem własnego oprogramowania, jak i dostosowaniem do potrzeb klientów i wdrożeniami oprogramowania wielkich koncernów. Oferta usług obejmuje: outsourcing produkcji i utrzymania aplikacji, body leasing, pracę w modelu offshore, a także projekty „pod klucz”, oraz projekty wdrożeniowe i konsultingowe. LGBS ma swoją firmę w USA, a eksport to 1/3 sprzedaży. Firma prowadzi około 100 projektów dla klientów w 14 krajach.

Zenon Ziaja – ZIAJA

Doświadczony farmaceuta i założyciel firmy ZIAJA. Misją firmy jest troska o zdrowie i samopoczucie Klientów, co realizuje oferując kosmetyki pielęgnacyjne oraz preparaty lecznicze, które łączą sprawdzone naukowo, naturalne składniki oraz nowoczesne technologie. Oferta firmy obejmuje ponad 1000 produktów, a wysoką pozycję marki potwierdzają czołowe miejsca w rankingach sprzedaży. Do strategicznych celów firma zalicza m.in. rozwój bazy badawczo-naukowej oraz dalszy rozwój sprzedaży eksportowej.

Barbara Górska, dyrektor Konkursu EY Przedsiębiorca Roku:

– Tradycyjny biznes produkcyjny i usługowy, który zdecydowanie dominował w konkursie podczas minionych edycji, jest obecnie równoważony przez młode firmy, działające w oparciu o najnowocześniejsze technologie i mocno zaznaczające swoją obecność na rynkach zagranicznych. Profil uczestnika konkursu naturalnie podąża za zmianami, jakie zachodzą w polskiej gospodarce. Mamy się czym pochwalić na forum międzynarodowym. Tegoroczny finał jest tego kolejnym dowodem. – mówi Barbara Górska, dyrektor Konkursu EY Przedsiębiorca Roku.

Gala finałowa

Zwycięzców w kategoriach Produkcja i Usługi, Nowy Biznes, Nowe Technologie/Innowacyjność oraz zdobywcę tytułu EY Przedsiębiorca Roku 2014 poznamy podczas Gali Finałowej, która odbędzie się w sobotę, 29 listopada w Warszawie. Wydarzenie będzie transmitowane przez TVN24 i TVN24 Biznes i Świat. Główny zwycięzca konkursu będzie reprezentować nasz kraj podczas międzynarodowego finału, gdzie zmierzy się z laureatami lokalnych edycji konkursu z ponad 50 krajów. Gala World Entrepreneur of the Year odbędzie się w czerwcu 2015 roku, w Monte Carlo.

Kryteria konkursowe

W konkursie EY Przedsiębiorca Roku wyłaniani są najlepsi twórcy firm, wizjonerzy z pasją, którzy poprzez swoje produkty i usługi są ambasadorami Polski na rynkach zagranicznych. Jury ocenia kandydatów pod kątem ich przedsiębiorczości, strategię firmy, jej wyniki finansowe, a także innowacyjność. To, co decyduje o zwycięstwie, to także działalność międzynarodowa przedsiębiorcy i jego relacje z pracownikami i lokalną społecznością.

Skład Jury

W skład niezależnego od EY Jury wchodzą znakomici przedsiębiorcy, liderzy opinii oraz laureaci poprzednich edycji konkursu:

  • Jan Krzysztof Bielecki – Przewodniczący Jury, Przewodniczący Rady Gospodarczej przy Prezesie Rady Ministrów
  • Leszek Czarnecki – Przewodniczący Rady Nadzorczej Getin Holding
  • Andrzej Dębowski – Prezes DIE Inwestycje
  • Ryszard Florek – Przedsiębiorca Roku 2010, Prezes Zarządu FAKRO
  • Jerzy Koźmiński – Prezes Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności
  • Piotr Mikrut – Przedsiębiorca Roku 2009, Prezes Zarządu Fabryki Farb i Lakierów Śnieżka
  • Krzysztof Pawiński – Przedsiębiorca Roku 2011, Prezes Grupy Maspex Wadowice
  • Ewald Raben – Przedsiębiorca Roku 2012, Prezes Grupy Raben
  • Jacek Siwicki – Prezes Enterprise Investors
  • Andrzej Wiśniowski – Prezes WIŚNIOWSKI

oprac. Jana

źródło: EY