standard Najlepsze firmy kładą większy nacisk na różnorodność i tworzą ścieżki kreowania liderów.

Najlepsze firmy pod względem przywództwa planowo kształcą swoich liderów, uprzednio precyzyjnie identyfikując przyszłe kompetencje warunkujące sukces organizacji. Z rozmysłem zapewniają swoim obecnym i aspirującym liderom właściwe kluczowe doświadczenie, by budować te kompetencje.

Od dziewięciu lat Hay Group – globalna firma doradcza w zakresie zarządzania – prowadzi badanie Best Companies for Leadership. W tegorocznej edycji wzięło udział ponad 17.000 osób z ponad 2.100 organizacji ze 115 krajów. Wyniki pozwalają wskazać firmy najlepsze na świecie pod względem przywództwa. Po raz drugi z rzędu na szczyt globalnego rankingu trafił Procter & Gamble, który wyprzedził General Electric, Coca-Colę i IBM. Już niebawem Hay Group opublikuje również informacje i ranking dla Europy oraz podsumowanie polskich wyników.

Najlepsze organizacje wyróżniają się podejściem do rozwoju pracowników

Z tegorocznego badania wynika, że najlepsze pod względem przywództwa organizacje, wykazują się zdeterminowanym i zdyscyplinowanym podejściem do rozwoju pracowników i ich karier. Wśród 20 najlepszych firm aż 80% tworzy jasne ścieżki rozwoju zawodowego dla swoich pracowników, podczas gdy dla pozostałych firm wskaźnik ten wynosi zaledwie 48%. Podobnie 80% firm z Top 20 wyprzedza konkurentów pod względem oferowania najbardziej obiecującym pracownikom możliwości praktycznego sprawdzenia się w określonych rolach, by zagwarantować sobie, że w razie potrzeby będą dysponowały właściwymi ludzi z właściwymi kompetencjami do objęcia kluczowych stanowisk.

– Tegoroczne wyniki pokazują, że wiodące na świecie organizacje celowo kreują liderów potrafiących wdrażać innowacje i zmieniać oblicze swoich firm – podkreśla Agnieszka Milewczyk, prezes Hay Group Polska. – Najlepsi zapewniają niekonwencjonalne, bardziej zróżnicowane ścieżki kariery oraz szkolą pracowników z wysokim potencjałem w taki sposób, by byli oni w stanie sprostać specyficznym wyzwaniom biznesowym oraz zdobywali umiejętności pozwalające ich firmom odnosić sukcesy w coraz bardziej zmiennym otoczeniu globalnym.

Firmy z Top 20 nie tylko zapewniają jasno określone i zróżnicowane ścieżki kreowania liderów, lecz również celowo starają się o różnorodność w ich gronie. Połowa firm z Top 20 oferuje specjalne programy kształcenia liderów dla kobiet w porównaniu z 13% wśród pozostałych firm, zaś 40% organizacji z Top 20 ma programy kierowane do grup niedoreprezentowanych w porównaniu z zaledwie 11% wśród pozostałych firm. Najlepsze firmy zwykle prowadzą również programy kształcenia liderów dostępne na wszystkich poziomach doświadczenia (83% w porównaniu z 57%). W konsekwencji firmy z Top 20 częściej deklarują różnorodność wśród menedżerów wyższego szczebla: 68% spośród nich (przy 53% wśród pozostałych firm) wskazuje, że różnorodność wśród wyższego szczebla liderów odzwierciedla różnorodność wśród pracowników.

Liderzy na miarę

Najważniejszym wyzwaniem na następny rok dla liderów w firmach z Top 20 okazała się elastyczność reakcji na zmiany w gospodarce, której towarzyszy umiejętność wykorzystywania możliwości biznesowych na rynkach wschodzących.

Co ciekawe, w czasach coraz powszechniejszego e-learningu firmy z Top 20 korzystają z metod bazujących na kontakcie z żywym człowiekiem. Tradycyjne szkolenia wciąż są preferowaną metodą firm z pierwszej dwudziestki (korzysta z nich 74% firm z Top 20 w zestawieniu z 51% pozostałych firm). Wysokim priorytetem cieszy się również mentoring realizowany przez menedżerów wyższego szczebla oraz coaching prowadzony przez wewnętrznych trenerów (odpowiednio 69% i 61% w porównaniu z 41% i 34% pozostałych firm).

– Wyróżniające się firmy dostrzegają, że kształcenie przyszłych strategicznych liderów o globalnych kontaktach oznacza inwestycję w gromadzenie ich w jednym miejscu, by mogli się kształcić jako wspólnota, przy jednoczesnym wykorzystaniu najlepszych dostępnych technologii do łączenia ludzi z całego świata i przekazywania tej wiedzy dalej, do zespołów i organizacji – mówi Agnieszka Milewczyk. – Przyjmują one bardzo praktyczne i metodyczne podejście do kultywowania talentów i cech indywidualnych tych osób. Gdy wyzwania biznesowe stają się coraz bardziej złożone, obserwujemy pojawienie się liderów szytych na miarę.

ryc-1

Takie podejście kreuje środowisko, w którym pracownicy dostrzegają możliwości kształcenia i rozwoju zawodowego, co z kolei stwarza dobry klimat do doskonalenia w całej organizacji.

Paulina Łukaszuk