standard Handlem detalicznym rządzą nowe technologie

Rozwój nowoczesnych technologii i rosnąca popularność smartfonów sprawia, że globalny handel detaliczny musi stawiać również na mobilność. Do 2015 roku 65 proc. populacji na świecie będzie korzystać z telefonu komórkowego, a 83 proc. stron internetowych będzie przeglądanych na tabletach i smartfonach. Zdaniem ekspertów Deloitte, światowym handlem detalicznym będzie rządziła także szybkość”.

Tempo wzrostu przychodów 250 największych detalistów spada nieprzerwanie od roku 2011. Obecny wzrost na poziomie 4,1 proc. wskazuje, że najwięksi detaliści na świecie odczuli słabsze warunki gospodarcze. Rok wcześniej było to 4,9 proc., a dwa lata wcześniej 5,1 proc. Jak wynika z raportu Deloitte „2015 Global Powers of Retailing” średni wzrost w latach 2008-2013 wynosił 4,2 proc. Aby znaleźć się na liście TOP250 spółka musiała w roku obrotowym 2013/2014 osiągnąć przychody w wysokości co najmniej 3,7 mld dolarów (dane ostatniej na liście firmy), a średni ich poziom przypadający na jedną firmę wyniósł 17,4 mld dolarów. Średnia marża zysku netto w branży wyniosła 3,4 proc. (rok wcześniej 3,1 proc.).

Raport Deloitte wskazuje na główne trendy, które będą rządzić w najbliższych miesiącach światowym handlem detalicznym: turystyka, mobilność, „szybkość”, wrażenia klienta i innowacyjność.

Globalną sprzedaż w dużej mierze będzie napędzać turystyka. Rocznie ponad miliard ludzi wybiera zagraniczne podróże, wydając w tym czasie ponad bilion dolarów. Coraz częściej są to turyści z krajów wschodzących, reprezentujących klasę średnią. Szacuje się, że połowa z 16 mld euro ze sprzedaży francuskich towarów luksusowych jest uzależniona od turystów. Dlatego sieci handlowe muszą inwestować w budowanie świadomości swoich marek nawet w krajach, w których nie prowadzą działalności operacyjnej.

Rozwój nowoczesnych technologii i rosnąca popularność smartfonów sprawia, że globalny handel detaliczny musi stawiać również na mobilność. Do 2015 roku 65 proc. populacji na świecie będzie korzystać z telefonu komórkowego, a 83 proc. stron internetowych będzie przeglądanych na tabletach i smartfonach. W czasie kolejnych trzech lat globalna sprzedaż za pośrednictwem urządzeń mobilnych przekroczy 638 mld dolarów, czyli tyle ile jeszcze rok temu wynosiła wartość całego handlu elektronicznego na świecie. Sieci handlowe nie mogą być na to zjawisko obojętne. Muszą w swoich sklepach udostępniać klientom darmowe Wi-Fi oraz dostosowywać swoje strony internetowe do urządzeń mobilnych.

Zdaniem ekspertów Deloitte światowym handlem detalicznym będzie rządziła także „szybkość”, trend który jest na tym rynku obecny od co najmniej dziesięciu lat, ale teraz będzie on jeszcze bardziej widoczny. Obejmuje on:

  • „szybką modę” (jak najszybsze udostępnienie w sprzedaży modele prezentowane na wybiegach);
  • produkty dostępne przez krótki czas, co powoduje, że zakupy dokonywane są natychmiast;
  • sklepy tymczasowe tzw. pop-up, umożliwiające bardzo szybkie wprowadzenie produktów i usług na rynek;
  • budzące zainteresowanie kasy samoobsługowe skracające lub likwidujące kolejki.

Sieci handlowe muszą maksymalnie skrócić swoje łańcuchy dostaw, aby zaspokoić oczekiwania klientów z pokolenia Y. Tym samym klientom trzeba też dostarczyć wrażeń, dlatego sieci oprócz zakupów coraz częściej proponują im m.in.: kampanie w mediach społecznościowych, witryny interaktywne czy pokazy mody. Wszystko to ma jeszcze bardziej, niż wcześniej, zaangażować konsumentów i związać ich z daną marką. „Wymagania klientów nadal będą rosnąć, co stawia przed sieciami handlowymi duże wyzwania związane z wykorzystaniem nowych technologii i innowacyjnych rozwiązań. Obserwujemy na świecie, ale także i w Polsce rosnącą liczbę lokalizacji typu click and collect, wykorzystanie beaconów do zarządzania relacją z klientem, aplikacje i roboty porządkujące półki czy połączone w sieć Internetu Rzeczy sprzęty domowe w ofercie. Największe sieci, takie jak Wal-Mart czy Amazon intensywnie inwestują w laboratoria innowacji, a ich śladem zapewne podążą kolejni gracze na tym rynku” – uważa Magdalena Burnat-Mikosz, partner, lider Innovation Consulting w Deloitte.

TOP 10 Global Retailers

Sektor FMCG stanowi ponad 50 proc. wszystkich detalistów w zestawieniu Deloitte. Jednak po dwóch latach dominacji tego sektora pod względem wzrostu przychodów, w tym roku branże modowa oraz artykułów sportowych i rekreacyjnych zanotowały większy ich wzrost, odpowiednio o 5,8 i 5,3 proc. Dla porównania w przypadku FMCG było to 4 proc. (rok temu 5,3 proc.). Wciąż najbardziej rentownym z handlowych działów jest moda i akcesoria, której średnia marża zysku netto wyniosła 7,6 proc., czyli ponad dwa razy więcej, niż w całym TOP250.

Po raz drugi w raporcie Deloitte znalazł się ranking 50 największych na świecie e-sprzedawców. Aż 37 z nich znalazło się także na liście TOP 250, a 39 z nich prowadzi również sprzedaż tradycyjną. Większość spośród 50 czołowych e-detalistów ma siedzibę w Stanach Zjednoczonych (25) i Europie (19). Liderem w tym zestawieniu jest amerykańska grupa Amazon.com ze sprzedażą w 2013 roku na poziomie 61 mld dolarów. Na drugim i trzecim miejscu znajdują się odpowiednio chiński największy sprzedawca internetowy JD.com oraz Wal-Mart.

W roku obrotowym 2013 aż 40 firm z TOP 250 nie prowadziło działalności e-commerce. Z analizy Deloitte wynika, że były to głównie supermarkety oraz dyskonty spożywcze.

oprac.: Nina

Informacje o raporcie: Raport „2015 Global Powers of Retailing. Embracing Innovation” przedstawia ranking 250 największych światowych sieci detalicznych oraz 50 największych e-sprzedawców. Opracowanie zawiera również prognozę dla gospodarki światowej, trendy w nadchodzących miesiącach oraz analizę kapitalizacji rynku w branży detalicznej.